Trendwatch: Twilliciteren naar een baan

Door Lisa Klijn op 07-07-2011 0 reacties | 4229 views

Werkzoekenden besteden vaak veel tijd aan het in elkaar zetten van een goed CV en het schrijven van aantrekkelijke sollicitatiebrieven. Onder het motto: "Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan", is er een nieuwe trend ontstaan: jezelf verkopen in 140 karakters, dat is waar het om draait bij de nieuwste vorm van solliciteren.

 

七月:毕业。技术学院北中国。阳光男孩。良好的品格。独特的眼光 

 

Enig idee wat hierboven staat? Ik niet namelijk! Nadat ik het door de vertaalmachine gehaald had, kwam ik uit op de volgende tekst:

 

 “Juli: afstuderen. Technisch Instituut van Noord-China. Zonnige jongen. Goed karakter. Unieke visie”.

 

Nieuwste manier van solliciteren

Deze werkzoekende gebruikt (omgerekend van Chinees naar Nederlands) 102 karakters om duidelijk te maken waarom hij volgens hem aangenomen moet worden. Dit is dus de nieuwste manier van solliciteren die over is komen waaien uit China. Chinese jongeren proberen op Weibo, de Chinese versie van het geblokkeerde Twitter, in maximaal 140 karakters aan de werkgever duidelijk te maken waarom juist zij geschikt zijn voor de baan.

 

Aanbieden in 140 karakters
Ook in Nederland zie je het steeds meer gebeuren. Toch klinkt het makkelijker dan het is: 140 karakters gebruiken om je zelf in de aanbieding te zetten. Want hoe ga je dat doen? De sollicitant moet natuurlijk over een goede dosis creativiteit beschikken om op te vallen tussen de andere Twitter-CV’s. Maak je gebruik van afkortingen? Gebruik je zakelijke termen? Of hou je het juist heel persoonlijk?

 

Twillicitatie Pim Lorje

 

Twillicitatie Margo de Bruin

 

Twillicitatie Myrddin

 

Bij een kleine zoektocht op Twitter tref ik al gelijk drie voorbeelden van 'twillicitanten' aan. Deze drie werkzoekenden zetten allemaal Twitter in om zich aan te bieden als werknemer. Waarbij de laatste twee zo slim zijn geweest om een linkje naar hun LinkedIn profiel er bij te plaatsen, dat bespaart je al gauw een aantal letters. 

 

Nederlandse werkgevers prefereren traditioneel CV
Toch zet ik mijn twijfels bij de effectiviteit van het twilliciteren. Het is en blijft moeilijk om indruk te maken op de werkgever, laat staan in 140 karakters. Dat vinden ook Nederlandse managers, 86% van de Nederlandse managers verkiest namelijk nog steeds een traditioneel CV of motivatiebrief boven online sollicitaties. Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek Q4 2010, een internationale studie van OfficeTeam.

 

61%  van de Nederlandse managers bevestigt in hetzelfde onderzoek dat hun zakelijke keuzes (soms) beïnvloed worden door informatie en commentaren die op sociale netwerken staan. Conclusie: Solliciteren via Twitter is geen vervanger van het ouderwetse CV en de motivatiebrief, maar een aanvulling.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie