Trendwatch: e-recruitement met QR-codes

Door Lisa Klijn op 15-06-2011 1 reactie | 2930 views

 

Je ziet ze steeds meer, de vierkant geblokte barcodes die je in kunt scannen met een smartphone. Maar wat is het nou eigenlijk precies? Wat kun je er mee? En kunnen we het toepassen in onze e-recruitment strategie?

 

QR-Code StudentenWerk Blog

Quick Response
Het zijn de zogenaamde ‘QR-codes’ die je op steeds meer plekken aantreft: op posters, op producten, bij festivals en op beurzen. QR staat voor ‘Quick Response’. Het werkt heel simpel, het enige wat je nodig hebt is een mobiele telefoon met een camera en toegang tot het internet. Op deze telefoon moet wel een applicatie gedownload zijn die deze code kan lezen. Maak een foto van de barcode en je wordt automatisch naar een website gevoerd die in de code is opgenomen. De informatie die in de QR-code is opgenomen kan werkelijk van alles bevatten van gewone tekst tot de meest creatieve websites.

 

QR als e-recruitment?
Ook in recruitmentland is er een toekomst voor QR-codes. Uit onderzoek van Telegraaf Media Nederland onder bezitters van mobiele telefoons met internet blijkt dat 68% QR-codes als positief waardeert en graag in printadvertenties terug zou willen zien. Bij vacatures zijn vooral een uitgebreide omschrijving van de vacature en het bedrijf, maar ook het opslaan en direct kunnen reageren interessante mogelijkheden van de QR-code. 

Onderzoek mogelijkheden QR-code

 

Klik op bovenstaand plaatje voor de volledige afbeelding

 
CV met QR
Bij mijn zoektocht naar interessante en creatieve CV’s kwam ik laatst het CV tegen van Victor Petit, een ontwerper en multimedia specialist uit Frankrijk die op zoek is naar een stageplaats. Hij ontwierp hiervoor een schitterend CV en sollicitatiebrief en maakte daarbij gebruik van, jawel een QR-code! Hij plaatste deze op de achterkant van zijn CV.

 

 

De QR-code duikt op steeds meer plekken op. In krantenartikelen, op billboards, in advertenties, informatiefolders en nog veel meer. Het is leuk dat deze trend ook zijn opmars gaat maken in de wereld van werving en selectie. Ik ben zeer benieuwd of de QR code volgend jaar ook vast onderdeel van onze e-recruitment strategie is. !

 

Reacties

17-06-2011

Rudi van Vliet:

Ik had er een op mijn naamkaartje met mijn website erin verwerkt. Een QR code kan allerlei informatie bevatten, dus ook meer dingen als een webadres, maar kent zijn beperkingen. Hoe meer informatie je in de code stopt, hoe lastiger afleesbaar hij wordt voor de mobiele telefoon. Daarnaast zijn er geen vaste afspraken over hoe de informatie wordt opgeslagen in de code. Er kunnen dus foutjes ontstaan in het aflezen. Maak maar eens via verschillende website een code met dezelfde info en je zal zien dat ze verschillen. Dit is de reden dat ik overgestapt ben op de Microsoft Tag. Daar kan je jouw hele naamkaartje inclusief webadres in zetten en die slaat de mobiele telefoon dan automatisch op in zijn adresboek. De QR code is nu nog populair, maar ik verwacht dat betere codes de markt uiteindelijk overnemen. Leuk voorbeeld van de flexibiliteit van QR: http://bit.ly/bta7SO

Plaats jouw reactie