Generatie Y & Einstein: Weekoverzicht WEEK 22 & 23

Door Lisa Klijn op 10-06-2011 0 reacties | 2385 views

WOENSDAG 1 JUNI


Hbo’er nog steeds goed op de markt

 

Bedrijven vinden hbo-diploma’s met het jaar waardevoller worden en hoogopgeleiden worden steeds gewilder. Dat blijkt uit een rondvraag van Intermediair langs bedrijven en wetenschappers die onderzoek doen naar de arbeidsmarkt. En dat terwijl we de laatste tijd vooral konden lezen dat het niveau van het hoger onderwijs alleen maar slechter wordt en studenten diploma’s cadeau krijgen.

 

Waarde hogeronderwijsdiploma neemt toe
Docenten en studenten deden de afgelopen tijd in verschillende media een boekje open over de beruchte Inholland opleidingen, maar ook over het hbo in het algemeen. Samenvattend: het niveau lijkt in veel gevallen nergens meer op. Toch schrijft Intermediair dat er geen slechter advies is dan op je achttiende te gaan werken. ''De waarde van een hbo- of wo-diploma neemt alleen maar toe'', zegt Rick Mooijweer, secretaris innovatie en hoger onderwijs van VNO-NCW. "Het diploma is bij starters zo’n beetje het enige waar je ze objectief op kunt beoordelen", aldus de managing director Noord-Nederland bij Michael Page. In de tien jaar dat ze bij Michael Page werkt, heeft ze de waarde van een hogeronderwijsdiploma alleen maar toe zien nemen.

Hbo'er goed op de markt

Inhollandstudenten niet vaker werkloos
Ook de Inhollandstudenten lijken het niet veel slechter te doen dan andere hbo-afgestudeerden: ze worden in ieder geval niet vaker werkloos, ondanks de waardedaling van hun diploma. De hogescholen van Windesheim en Leiden, die ook beiden door de inspectie op de vingers zijn getikt, doen het in dit opzicht zelfs een stuk beter dan gemiddeld.

 

7% meer inkomen per extra studiejaar
Het vinden van een baan moet dus de komende tijd prima te doen zijn voor de afgestudeerden. Maar daarnaast blijkt het halen van je papiertje ook nog eens een goede investering in jezelf. Econoom Dinand Webbink, hoogleraar policy evaluation aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit, en gespecialiseerd in de economie van het onderwijs: ''Hoger onderwijs is een enorm goede investering in jezelf. Ieder jaar dat je extra studeert, levert je de rest van je leven gemiddeld 7% meer inkomen op''.

Belangstelling hbo studies stabiel
Dat studeren aan het hbo nog steeds waardevol is, twijfelen de studenten blijkbaar ook niet aan. De belangstelling voor een studie aan een hogeschool is namelijk nagenoeg hetzelfde als vorig jaar. Dat meldt de HBO-raad, de sectorraad voor het hoge beroepsonderwijs. Het aantal verzoeken tot inschrijving lag half mei zelfs 1.8% hoger dan in dezelfde week.

 

Goed nieuws dus voor de hbo-studenten en afgestudeerden. Zelf vraag ik me al vaker af of een minderwaardig diploma nou echt zo’n invloed heeft op de baankansen van de afgestudeerden. Is werkervaring niet veel belangrijker? Rik Mooijweer stelt hier echter tegenover: ''Het gaat niet alleen om kennis. De afgestudeerden hebben bewezen iets te kunnen afronden, ze hebben aantoonbaar denkvermogen''.

 

WOENSDAG 1 JUNI

50 feiten over Millennials


2011 is het jaar dat de oudste Millennials de leeftijd van 30 passeren. Speciaal daarom heeft het 8095 Millennial team een aantal interessante en leuke feitjes over deze generatie op een rij gezet. Van het percentage dat een geweer in huis heeft tot de gemiddelde leeftijd waarop een Millennial een kind krijgt.

 

Wist je bijvoorbeeld dat:

 

50 SMS-berichten gemiddeld per dag worden verstuurd door jongeren.

 

40% van de Millennials denkt dat het aanvaardbaar is om te bloggen over problemen op de werkplek. Vergeleken met 28% van de Babyboomers.

 

30% van de Millennials een succesvol huwelijk een van de belangrijkste dingen in het leven vindt.

 

Millennials

 

20% van de Millennials Spaanstalig is. Millennials zijn meer raciaal divers dan alle voorgaande generaties.

 

10 het gemiddeld aantal Facebookpagina's is dat de Millennial 'liked'.

 

Wil je nog veel meer feitjes over de Millennials lezen? Edelmandigital heeft alle 50 feiten voor je op een rijtje gezet

 

DINSDAG 7 JUNI

 

Rabobank meest favoriete werkgever van 2011

Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft Rabobank van alle organisaties het beste imago onder jonge hoogopgeleiden, zo blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek.

 

Verschuiving imago gaat langzaam
Bij de vraag om spontaan drie bedrijven te noemen waar ze het liefst zouden willen werken, gaven de hoogopgeleiden dus het vaakst Rabobank als antwoord. Philips werd tweede, Shell derde. Opvallend is dat de top zeven exact hetzelfde is gebleven in vergelijking met die van vorig jaar. Blijkbaar verschuift het imago van bedrijven in de tijd maar heel langzaam, de top drie is nu al drie jaar op rij niet veranderd.

 

Ranking 2011

Klik op bovenstaand plaatje voor de volledige afbeelding

 

Wat zorgt er nu voor dat mensen graag voor je willen werken?

In het onderzoek van Intermediair werden deze vijf imagobepalende aspecten het vaakst genoemd:

 

1. interessante functies (96 %)
2. goede primaire arbeidsvoorwaarden (94 %)
3. aansprekende bedrijfscultuur (91 %)
4. goede doorgroeimogelijkheden (86 %)
5. goede secundaire arbeidsvoorwaarden (83 %).


Employer branding meer dan dure mediacampagnes
De vraag is natuurlijk of de ondervraagden ook echt op de hoogte zijn van bovenstaande punten en daarop hun oordeel hebben geveld. Wat opvalt is dat er, met name in de top tien, alleen maar grote namen staan. Het is dus eerder de bekendheid van het werkgeversmerk dat zo sterk in de markt is gezet, waar mensen blijkbaar een bepaald gevoel bij krijgen.

 

Job Mensink, oprichter van Brandgiving, een adviesbureau op het gebied van employer brand management, voegt daar aan toe dat het imago van bedrijven steeds sterker wordt bepaald door gesprekken die mensen daarover onderling voeren – zoals bijvoorbeeld werknemers met hun vrienden doen. En niet met dure mediacampagnes waarin de bedrijven vertellen hoe reuze interessant ze zijn om voor te werken. Die ontwikkeling is door de opkomst van social media goed op gang geraakt.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie