In-Game Job Recruitment: een succesverhaal over doelgroepgericht werven!

Door Chantal Dentro op 09-06-2011 0 reacties | 2234 views

Wat doe je als je op zoek bent naar een front-end developer?

  1. Je plaatst advertenties in kranten en op branche gerelateerde websites.
  2. Je gaat de straat op om sollicitanten te werven.
  3. Je denkt ‘out of the box’ en komt met een ijzersterk masterplan.

 

Het Deense agentschap Uncle stond voor deze uitdaging en heeft alle drie de stappen doorlopen. Toen zowel de advertenties als de werving op de straat niets opleverden, werd het tijd voor steviger geschut om de ideale kandidaat te vinden. Het resultaat: ‘infiltratie’ in de populaire FPS game Team Fortress 2.

 

 

Recruitment games vs. In-Game Job Recruitment
De vorm die Uncle heeft gekozen om personeel te werven doet een beetje denken aan recruitment games. Zo hebben intermediair.nl en Mindgame in 2008 ‘The Assignment’ ontwikkeld, een online recruitment game die op maat kan worden gemaakt voor elk bedrijf. De provincie Noord-Holland liet in deze game trainees een snelweg aanleggen. Door middel van deze lastige opdracht maakten de trainees kennis met alle facetten van de organisatie.

 

Toch zijn er grote verschillen tussen de aanpak van de provincie Noord-Holland en die van Uncle. Zo is ‘The Assignment’ speciaal voor de provincie Noord-Holland op maat gemaakt en stappen kandidaten in de wereld van de provincie Noord-Holland. Ze krijgen een ‘kijkje in de keuken’. Bij de aanpak van Uncle zoekt het bedrijf juist de kandidaat op in een bestaande, populaire game en stapt in zijn/haar ‘virtuele’ wereld. En daar ontstaat de verbinding…

 

IJzersterke wervingscampagne

Hier gaat mijn (creatief) marketinghart sneller van kloppen. De aanpak van Uncle bewijst eens temeer dat marketing een noodzakelijk onderdeel is van de personeelswerving. Ken je doelgroep! Weet waar ze zitten en, heel belangrijk, weet wat ze beweegt. Als je dit combineert met een beetje creativiteit, heb je een ijzersterke wervingscampagne.

 

Moeten we nu meteen alle traditionele wervingscampagnes stoppen? Absoluut niet! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Maar soms is een short cut net even iets leuker!

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie