Helft studenten zet online vrienden in om baan te vinden; Facebook staat bovenaan, LinkedIn is rising star

Door Karlijn Fiesler op 30-05-2011 0 reacties | 5300 views

50% van de hoogopgeleide studenten zet zijn online vrienden in om een baantje te vinden. Facebook is hierbij het populairst, gevolgd door LinkedIn, zo blijkt uit een social media onderzoek van StudentenWerk onder bijna  1000 jongeren (Hbo & WO opgeleid) uit onze database.

 

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding

Social media jongeren baan

 

Dat Facebook op nummer 1 staat binnen deze doelgroep is geen verrassing, maar dat LinkedIn in bovenstaande poll op een goede nummer twee staat wél. In een aanvullend onderzoek in dezelfde doelgroep blijkt namelijk dat LinkedIn vooralsnog het minst wordt gebruikt (9,8%).

 

14% van de hoogopgeleide studenten gebruikt helemaal geen social media

Om te bepalen in hoeverre social media onder jongeren wordt gebruikt met betrekking tot het vinden van een baan, wilden we allereerst eerst weten welke social media accounts ze gebruiken. Dit vroegen we aan 1032 studenten (Hbo & WO opgeleid) uit onze database, hierbij rekening houdend met alle mogelijke combinaties van het gebruik van Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn.

 

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding

Social media accounts studenten

De meeste studenten bleken gebruik te maken van slechts één account, namelijk alleen Facebook. Meer dan een kwart (28%) van de 1032 ondervraagden maakt enkel van dit medium gebruik.

 

Op de tweede plaats in deze poll stond de combinatie Hyves & Facebook (15%) gevolgd door (opvallend!!) 14% dat aangeeft helemaal geen gebruik te maken van social media.

 

De combinatie Hyves & Facebook & Twitter scoorde met 10% de vierde plaats, Facebook & Twitter met 6% de vijfde plaats en op de zesde plaats staat de combinatie van alle vier de accounts met 4%.

 

De combinatie die het minst genoemd wordt is overigens Hyves & LinkedIn & Twitter, slechts één respondent gebruikt deze combinatie.

 

Tweevijfde van de studenten gebruikt niet meer dan één account

Gaan we de cijfers afzonderlijk bekijken, dan kunnen we de volgende resultaten meten:

 

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding

Social media accounts per student

 

Één account

429 (42%) van de totaal ondervraagden maakt slechts gebruik van één enkel account. Dat is meer dan tweevijfde. Het meest populaire account van deze één-gebruikers is Facebook (292), gevolgd door Hyves (88). LinkedIn staat met 28 op de derde plaats en Twitter komt, met 21 gebruikers, op de laatste plaats.

 

Twee accounts

Van de 1032 respondenten maakt 27% (279) gebruik van twee accounts. De combinatie Hyves & Facebook is hierbij het populairst, gevolgd door de combinatie Twitter & Facebook. Zowel Hyves & LinkedIn als Twitter & LinkedIn zijn combinaties die nauwelijks gebruikt worden.

 

Drie accounts

Er zijn maar weinig respondenten die 3 accounts hebben (142). De enige populaire combinatie van drie blijkt te zijn Hyves & Facebook & Twitter (98).

 

Vier accounts

Met een respons van 4% zijn er slechts 37 studenten die aangeven alle vier de social media accounts te beheren.

 

Facebook bijna 2 maal zo populair als Hyves; LinkedIn moet nog opkomen

Aangezien sommigen meerdere accounts beheren, zijn in totaal onder onze 1032 respondenten liefst 1561 accounts actief. Als we de onderlinge verhouding onder de loep nemen, dan kunnen we zien welk aandeel elk social medium heeft onder hoogopgeleide studenten. Dat ziet er zo uit:

 

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding

Verhouding social media accounts studenten

 

Met bijna 46% heeft Facebook zoals verwacht het grootste aandeel en pas daarna volgt Hyves met 27,2%. LinkedIn is nog steeds verreweg het minst gebruikte account onder studenten met 9,8%.

 

Onderschat niet de opkomst van LinkedIn onder laatstejaars studenten

Het is belangrijk om te onthouden dat de meeste studenten pas gebruik gaan maken van LinkedIn als ze in hun afstudeerfase zitten. Pas dan gaat een zakelijk netwerk een rol spelen met het oog op ‘de eerste baan’. Ook hebben de meeste studenten tegen die tijd hun eerste of tweede stage gelopen en kunnen ze een profiel aanmaken dat daadwerkelijk al gevuld kan worden met zowel werkervaring als zakelijke contacten.

 

In het onderzoek van StudentenWerk hebben wij geen onderscheid gemaakt in leeftijdsgroepen, waardoor we niet kunnen zien wat het aandeel van de laatstejaars respondenten precies is geweest. Maar uit een recent onderzoek naar LinkedIn gebruikers in Nederland blijkt dat 29% van de Nederlandse LinkedIn gebruikers 18 tot 34 jaar oud is. Deze groep kunnen we ook wel categoriseren als de starters op onze arbeidsmarkt.

 

E-recruitment graag via Facebook en LinkedIn

Dat onze respondenten het zakelijk belang van LinkedIn wel goed in de gaten hebben, blijkt uit hun stemgedrag in onderstaande poll. Zeker 52% (707) van de respondenten heeft er geen enkel probleem mee heeft om via social media accounts benaderd te worden voor een baan.

 

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding

Recruitment jongeren via social media

 

Van de 707 respondenten die open staan voor contact met werkgevers en recruiters via social media, wil 48% (338) het liefst op zijn Facebook account benaderd worden. Maar op de tweede plaats staat al LinkedIn met 24,6%!

 

Kwart van de studenten ziet wel het toekomstig zakelijk belang van LinkedIn

We weten dat het aandeel van LinkedIn gebruikers onder onze respondenten 9,8% is. Daarmee staat de zakelijke community op de laatste plaats. Toch geven 174 respondenten wel aan dat ze, áls ze benaderd worden voor een baan, dit het liefst via Linkedin willen laten verlopen. Berekend over het aantal respondenten dat open staat voor werving via social media, komt dat neer op een aandeel van 25%!

 

Hetzelfde fenomeen zie je terug in de poll bovenaan dit artikel. Van de 926 ondervraagden geven er 460 aan dat ze via social media laten weten dat ze een baan zoeken. 159 zouden hiervoor LinkedIn inzetten. Dat is een aandeel van bijna 35%!

 

Met andere woorden, veel studenten hebben nu misschien nog geen LinkedIn account, maar weten wel al dat, en hoe ze dit binnenkort gaan gebruiken!

 

Zakelijk en privé loopt bij de generatie Y steeds meer door elkaar

Een andere observatie die we doen bij de twee pollonderzoeken over werving en social media, is dat ongeveer 50% van de respondenten kennelijk social media inzet voor zijn carrière, zowel passief als actief. Hierbij wordt gebruik gemaakt van accounts die normaal gesproken niet voor zakelijk gebruik bedoeld zijn.

 

Zo staan Facebook en Hyves bekend als communities die vooral voor persoonlijk gebruik worden ingezet, Twitter is overwegend persoonlijk en zakelijk tegelijk en LinkedIn is vooral zakelijk bedoeld.

 

Toch hebben Facebook en Hyves, bij elkaar opgeteld, nog steeds de meeste stemmen gekregen. Dit bevestigt de vaak beweerde stelling dat de generatie Y zakelijk en privé steeds meer door elkaar laat lopen. Althans, voor de jongeren die social media inzetten voor een baan (50%) geldt dit.

 

Helft van de studenten zet liever geen social media in voor een baan

Laten we niet vergeten dat er nog een andere helft is. Uit beide polls blijkt namelijk dat de andere 50% van de ondervraagde jongeren social media helemaal niet willen gebruiken voor het verkrijgen van een baan. Ze willen er niet op benaderd worden door werkgevers en ook vanuit zichzelf zullen ze niet actief posten dat ze op zoek zijn naar werk.

 

Iets om rekening mee te houden als je mensen benadert via social media: 50% is hier niet van gediend! Het werven via social media is een perfecte toevoeging in je e-recruitment strategie maar staar je er dus nog niet helemaal blind op!



Headlines nieuwsbrief mei

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie