Generatie Y & Einstein: Weekoverzicht WEEK 18

Door Lisa Klijn op 06-05-2011 0 reacties | 10342 views

Enige tijd geleden zijn we begonnen met het maken van het 'Generatie Y & Einstein Weekoverzicht', een wekelijkse selectie van het nieuws met betrekking tot de 'next generation' waarbij we graag enkele nuances aanbrengen. De afgelopen tijd hebben we daar weinig tijd voor gehad, maar vanaf nu we gaan dat weer helemaal oppakken!

 

MAANDAG 

 

Helft allochtone stagiairs vermoedt discriminatie bij sollicitatie

 

Bij het zoeken naar een stagiair(e) ga je natuurlijk op zoek naar de beste kandidaat. Althans dat zou je denken. De helft van de allochtonen denkt daar namelijk anders over. Zij denken dat bedrijven selecteren op basis van afkomst. Eén op de vijf van de ondervraagden zegt al eens met discriminatie geconfronteerd te zijn. Dit blijkt uit de Landelijke Stage Enquête 2011 die werd gehouden door Stagemotor.nl, een online vacaturebank voor stages, onder 1700 respondenten.

 

Helft allochtone stagiairs vermoedt discriminatie bij sollicitatie

 

Van de allochtone studenten die discriminatie vermoeden, past 18% zich aan om discriminatie te voorkomen. 25% past zijn of haar naam aan en 75% doet zich bewust anders voor tijdens een sollicitatiegesprek.

 

Autochtonen hebben aanzienlijk meer vertrouwen in een eerlijk verloop van de sollicitatieprocedure. Ruim driekwart heeft niet het idee dat stagiairs worden geselecteerd op basis van afkomst en slechts 4% geeft aan zelf ervaring met discriminatie te hebben.

 

Het blijft een lastig onderwerp om uitspraken over te doen. Al eerder is er een onderzoek geweest door uitzendbureau manpower waarbij en half jaar lang sollicitaties twee keer werden beoordeeld: één keer met alle persoonlijke gegevens van de kandidaat afgeschermd, en in de andere gevallen niet. Na 761 sollicitaties bleek dat allochtonen en autochtonen hetzelfde worden beoordeeld. Toch bleken allochtonen vaker te worden afgewezen: ze hebben vaker te weinig ervaring voor de gevraagde functie, aldus Manpower.

 

MAANDAG

 

Nederland loopt wereldwijd voorop in gebruik social media

 

Dat de Nederlanders goed vertegenwoordigd zijn op social media zal je niet verbazen, maar uit recent onderzoek van ComScore blijkt dat Nederland zelfs vooroploopt in de wereld als het gaat om social media gebruik.

 

Nederland wereldwijd voorop social media

 

Het onderzoek heeft betrekking op de internationale sociale netwerken Facebook, LinkedIn en Twitter, maar ook op de aanwezigheid van het nationale Hyves. Hyves is in Nederland nog steeds het grootste netwerk maar verwacht wordt dat het snel ingehaald gaat worden door Facebook. Het aantal bezoekers van Facebook heeft zich afgelopen jaar namelijk verdubbeld, terwijl Hyves niet verder is gegroeid.

Opmerkelijk is ook dat Nederland de hoogste penetratie heeft wat betreft Twitter en LinkedIn. Van de Nederlanders bezocht 26,1% LinkedIn, terwijl 26,8% een bezoek bracht aan Twitter.

 

top 10 penetratie linkedin en twitter

 

Het verkeer op deze netwerksites is in het afgelopen jaar dan ook flink toegenomen. Microblogsite Twitter zag het unieke bezoek met 67% toenemen terwijl LinkedIn zelfs een groei van 70% realiseerde.

 

DINSDAG

 

Honderd klachten van studenten over hbo

 

 Al eerder besteedden wij op ons blog aandacht aan de geheime afstudeerroutes bij Hogeschool Inholland waarbij aan het licht kwam dat de Hogeschool fraudeerde met het uitreiken van minstens 250 onverdiende diploma’s.   

 

Sindsdien is de waarde van Inholland diploma’s behoorlijk gekelderd.  En dat beseffen de grootste gedupeerden, de studenten, zich inmiddels ook. BN de Stem meldt vandaag dat ongeveer honderd studenten en afgestudeerden zich hebben gemeld bij studentenorganisaties met serieuze klachten over het hogerberoepsonderwijs. Met name Hogeschool InHolland moet het ontgelden. En geef ze eens ongelijk. Je zal maar solliciteren bij een bedrijf en afgewezen worden door het woordje ‘Inholland’ op je CV. Terwijl jij misschien wel met bloed, zweet en tranen voor je diploma hebt moeten werken.

 

Klachten HBO 

 

De meeste studenten vragen om een bewijs dat hun diploma wel hbo-waardig is, hoewel de vraag naar een financiële compensatie ook steeds groter wordt. Inholland voorzitter Doekle Terpstra heeft al laten weten dat hij afgestudeerden een extra programma wil aanbieden. Een financiële compensatie is niet aan de orde. 

 

Maar ja, is het nou eigenlijk wel echt zo erg gesteld met de toekomst van de Inholland studenten en afgestudeerden? Worden studenten daadwerkelijk afgewezen door hun vooropleiding? Of blijft bijvoorbeeld werkervaring toch ook nog wel een grote rol spelen in het aannemen van mensen?  Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er gekozen moet worden tussen een Inholland student met hele goede werkervaringen en een student van bijvoorbeeld de Hogeschool van Amsterdam die beduidend minder ervaring heeft……….

 

WOENSDAG

 

Ernst & Young heeft beste imago volgens studenten

 

 Weer een onderzoek onder studenten naar accountantland! Een half jaar geleden bleek nog uit onderzoek van WUA! dat studenten accountancy en algemene bedrijfskunde die zich online oriënteerden naar een baan bij een accountantskantoor het liefst solliciteerde bij Deloitte. Toch wijst recent onderzoek van Memory Magazine naar het beste imago en de grootste naamsbekendheid onder accountantskantoren uit dat Ernst & Young het beste imago heeft. PricewaterhouseCoopers heeft de grootste naamsbekendheid. Dit onderzoek werd gedaan onder 146 afstuderende en afgestudeerde heao’ers accountancy en bedrijfseconomie.

 

Ernst & Young beste imago

 

 

Het is best opvallend te noemen dat deze twee onderzoeken allebei een ander resultaat opleveren, terwijl je misschien zou verwachten dat het bedrijf met het beste imago ook het meeste aantal sollicitanten (onder de studenten) zou opleveren. In november vorig jaar won Deloitte de ‘digitaal-werven’ award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring met de website WerkenbijDeloitte.nl, en uit het onderzoek van WIA! blijkt dat de meeste studenten ervoor  ‘zouden’ kiezen om te solliciteren bij Deloitte. Toch komt uit het onderzoek van Memory Magazine naar voren dat accountantskantoor Ernst & Young het beste imago heeft, dat is gebaseerd op een cijfer van 1 tot 10 die de respondenten de accountantskantoren toekenden.

 

Ernst & Young beste imago

 

Het is lastig om een conclusie te trekken aan de hand van deze twee onderzoeken. Er kan een hoop veranderen in een half jaar, maar misschien laten deze twee onderzoeken ook maar weer is zien hoe onberekenbaar onderzoeken onder studenten kunnen zijn…..

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie