Helft jongeren staat open voor recruitment via social media

Door Karlijn Fiesler op 29-04-2011 2 reacties | 5654 views

Uit onderzoek van StudentenWerk onder 1362 studenten blijkt dat 52% (707) van de respondenten er geen enkel probleem mee heeft om via social media accounts benaderd te worden voor een baan. 48% wil hier niks van weten.

 

De uitkomst van dit onderzoek laat zien dat werven via social media voor werkgevers een goed alternatief kan zijn bij het scouten voor jong talent.

 

Onderzoek social media recruitment

 

De Grote Vier

De vier populairste social media kanalen in Nederland zijn momenteel Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter. Facebook en Hyves zijn voornamelijk bedoeld als vriendennetwerk. LinkedIn is een zakelijk netwerk voor carrièredoeleinden en Twitter wordt zowel privé als zakelijk gebruikt. Van de 707 respondenten die open staan voor recruiters, wil 48% het liefst via zijn Facebook account benaderd worden. Een kwart prefereert hiervoor LinkedIn, 17% koos voor Hyves en slechts 10% voor Twitter. Het lijkt er dus op dat Facebook als ‘wervingstool 2.0’ een grote kans maakt.

 

Facebook als vervanger voor LinkedIn?

Er wordt momenteel steeds meer onderzocht op welke manier jongeren te bereiken zijn voor werk. Een van de laatste innovaties is de applicatie BranchOut, gemaakt om, simpel gezegd, werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen op Facebook. De makers van deze applicatie gaan uit van de toenemende populariteit van Facebook en binden de strijd aan met LinkedIn. Dit lijkt een logische keuze, want uit bovenstaand onderzoek van StudentenWerk blijkt dat ongeveer de helft van de studenten te benaderen is via sociale media en daarvan weer ongeveer de helft voor Facebook kiest.

 

Kanttekening bij dit onderzoek

Toch moet je voorzichtig zijn met het trekken van conclusies. Van invloed op onze onderzoekscijfers is natuurlijk ook welke accounts de huidige student nu het meest gebruikt. Uit een steekproef onder starters tijdens de carrièrebeurs vorige maand, bleek dat Facebook momenteel het populairst is. En aannemelijk is dat veel studenten nog geen LinkedIn account hebben door gebrek aan werkervaring. Zij zitten volop in de studie, waardoor een zakelijk netwerk nog nauwelijks functioneel is. Deze twee gegevens zetten de resultaten van ons onderzoek natuurlijk weer in een ander perspectief.

 

Om dieper in te gaan op dit onderwerp is StudentenWerk momenteel een nieuw onderzoek gestart. Hierin wordt specifiek gevraagd welke accounts zij actief bijhouden. De resultaten hiervan zullen we binnenkort op ons weblog presenteren.



Headlines nieuwsbrief april

 

Reacties

05-01-2014

Josien:

Zijn de uitslagen van het volgende onderzoek al bekend? Lijkt me wel toch, 2,5 jaar later? Als dat zo is, hoor ik graag waar ik die kan vinden!

06-05-2011

Laura:

Ik ben benieuwd naar de resultaten van het volgende onderzoek!

Plaats jouw reactie