Uitzenden 2.0: de 4 voordelen van een Facebookprofiel

Door Rinse Tulp op 04-04-2011 2 reacties | 7740 views

In het recruitment vak anno 2011 wordt vaak gesproken over de toepassing van social media: social recruitment. Vorige maand schreef ik een artikel over recruitment via Twitter, deze keer gaat het om Facebook en uitzenden.

 

Doordat de markt steeds meer vraagt van uitzendorganisaties, is het belangrijk om hier op in te spelen. Het ouderwetse uitzendmodel werkt nog wel, maar is vaak log en weinig tot niet innovatief. Hier bieden sociale media een uitkomst; onze doelgroep beweegt zich via social media en daar moet je ze dus ook benaderen.

 

De rol van Facebook in Nederland

In het afgelopen jaar is Facebook in Nederland sterk gegroeid. Stond het medium in 2009 nog op de 37e plek van meest bezochte sites in Nederland, in 2010 heeft Facebook al de 8e plek weten te bemachtigen. Facebook zal dus een steeds sterkere positie in Nederland innemen.

 

Je ziet bedrijfspagina’s als paddenstoelen uit de grond komen zodat een bedrijf of merk zich op Facebook kan profileren. Ik vraag me vaak af wat de toegevoegde waarde hiervan zou kunnen zijn voor een recruiter. Een bedrijfspagina is statisch, je kunt vanuit deze pagina niet reageren op andere pagina’s en het enige doel is vaak om zo veel mogelijk ‘likes’ te krijgen om zo een netwerk op te bouwen. Voor een recruiter is dit minder relevant, terwijl social recruitment juist steeds belangrijker wordt. Vandaar dat wij het anders aanpakken.


CN IT en uitzenden

Eerst even wat over de achtergrond van CN IT, om te begrijpen wat Facebook voor ons kan betekenen. Naast het leveren van fulltime medewerkers is CN IT ook gespecialiseerd in het leveren van migratiemedewerkers en floorwalkers. Deze kandidaten worden erg flexibel en meestal ad hoc door heel Nederland ingezet. Vaak wordt er een dag van te voren nog om extra mensen gevraagd, dit vergt dus veel van ons en onze kandidaten. Wij moeten snel kunnen schakelen en kandidaten moeten goed bereikbaar zijn. Om onze klanten goed te kunnen bedienen hebben wij momenteel een landelijke poule van 750 flexibel beschikbare kandidaten, waarvan er wekelijks zo’n 85 tot 100 werkzaam zijn.

 

Facebook: een tool voor employee branding onder uitzendkrachten

Om deze poule goed up to date te houden spreken wij de kandidaten op kantoor die vervolgens ingezet worden voor werkzaamheden van de klant. Doordat we dagelijks zo veel kandidaten spreken en ook een groot aantal kandidaten in de poule hebben staan, is de kans groot dat de betrokkenheid en het contact met de kandidaat verwatert. Bijkomend probleem is dat we de kandidaat vaak maar eenmalig zien en hij of zij altijd op locatie aan de slag is en zich dus niet verbonden voelt met onze organisatie.

 

Om in contact te blijven met de kandidaten en om bovenstaand risico zo goed mogelijk op te vangen hebben wij een persoonlijk profiel aangemaakt op Facebook. In tegenstelling tot een bedrijfspagina, is zo’n profiel wél dynamisch; je kunt reageren op statusupdates van kandidaten, je kunt berichten achterlaten en chatten op Facebook. Dit Facebookprofiel is van Koen, die bij ons verantwoordelijk is voor die poule kandidaten. Na een goed gesprek hier op kantoor, wordt de kandidaat aangemeld op dit Facebookprofiel. Belangrijk is natuurlijk om hier privé en werk te scheiden.

Doordat het profiel volledig is afgesloten kunnen alleen mensen die wij aanmelden het profiel van ‘Koen CN IT’ bekijken en kunnen we een netwerk opbouwen door in contact te blijven met de kandidaten. Dit is belangrijk, anders kan de concurrentie er met onze poule van kandidaten vandoor gaan.

 

Vier belangrijke voordelen van een Facebookprofiel

De vraag is natuurlijk: wat is nu precies de toegevoegde waarde van zo’n profiel? Ik heb de voordelen kort op een rij gezet:

 

1) Meer contact met je kandidaten
Je kunt op een snelle en korte manier contact houden met je kandidaten. Je kunt berichten plaatsen die in één keer iedereen kan lezen en reageren op de bezigheden van jouw kandidaten. Dit gegeven zorgt ook voor meer ‘commitment’  bij je kandidaten, zowel werk als privé gerelateerd.

 

 Facebook reactie recruitment

 

 Facebook reactie recruitment

 

2) Snel schakelen doormiddel van de chat optie
Middels de chat optie kun je met de kandidaten die online zijn chatten. Zoals je in onderstaande afbeelding ziet kun je zo snel en effectief contact zoeken. Vaak reageren kandidaten hier sneller op dan per email, omdat ze toch al op Facebook zitten.

 

De huidige generaties smartphones hebben standaard Facebook chatapplicaties, waardoor deze berichten ook op de mobiele telefoon van de kandidaat wordt weergegeven. Daardoor werkt de chat effectiever dan SMS.

 

 Facebook chat recruitment

 

 

3) Meer collegialiteit doordat kandidaten onderling gaan linken
We merken dat steeds meer collega’s vrienden worden op Facebook. Omdat je vaak met verschillende collega’s werkt, kunnen ze op deze manier eenvoudig contact met elkaar houden. Wederom verhoogt dit het commitment van de kandidaten.

 

4) Eenvoudig content plaatsen

Naast dat we diensten ook via Facebook kunnen verspreiden, hebben wij onze Twitter account ook gekoppeld aan het account van Koen; zodoende zorgen we ook dat er (automatisch) veel content wordt gepost. Dit zijn vacatures, maar ook interessante artikelen uit de IT-branche.

 

Conclusie: uitzenden 2.0 leidt tot meer commitment en sneller schakelen

Het is belangrijk om als uitzendorganisatie mee te gaan met de tijd, al moet je de middelen wel effectief inzetten. Ik denk dat voor veel uitzendorganisaties die werken met een poulesysteem, een dergelijke aanpak een goede manier kan zijn om heel efficiënt en effectief met kandidaten een band op te bouwen. Social recruitment, met name op Facebook, vergroot de commitment van de kandidaten en maakt het mogelijk om sneller met ze te schakelen. Ik noem deze manier van uitzenden met de inzet van social media ook wel uitzenden 2.0. Zorg alleen wel dat je ‘netwerk’ gesloten blijft, dus het is belangrijk om de account- en privacyinstellingen goed te zetten!

 

Rinse Tulp is vestigingsmanager van CN IT op het hoofdkantoor in Hoofddorp. CN IT is een zusteronderneming van StudentenWerk en richt zich specifiek op de werving en selectie van starters en young professionals in de IT-branche.

Reacties

06-04-2011

J.E. Bent:

Zelf lijkt me ook zeer handig om in mijn timeline/dashboard recente vacatures te zien. Bemoedig het 2.0!

06-04-2011

Pim:

Zeker een interessant artikel! Goed om dit te weten en ga zeker eens kijken of ik hier iets mee kan doen.

Plaats jouw reactie