Social recruitment via Twitter: Het kan!

Door Rinse Tulp op 07-03-2011 6 reacties | 16803 views

Iedereen in recruitment land heeft het er over: recruitment via Facebook, Twitter en LinkedIn. De vraag is alleen, hoe effectief is het? Is ‘t het waard om tijd te investeren in deze manier van werven? Je online netwerk opbouwen is lastig en kost vaak veel tijd en dus voor de organisatie ook geld. Uiteraard heb je hiervoor LinkedIn, maar ik zie dit toch anders dan social recruitment via Facebook of Twitter. Binnen LinkedIn heb je namelijk een goede zoekfunctie en met een betaald account is iedereen eenvoudig te bereiken.

 

De doelgroep

De doelgroep van CN IT , starters en Young Professionals in de IT-branche, zit natuurlijk veel op deze social mediakanalen, maar met name starters zijn op LinkedIn nog moeilijk te vinden. Zij beginnen vaak pas later met het opbouwen van hun netwerk of hebben in hun studententijd een nog onvolledig profiel op LinkedIn. De doelgroep binnen andere social media dan LinkedIn vinden, laat staan werven is soms knap lastig.

 

#Hashtag

Twitter is bekend vanwege de zogenaamde ‘hashtags’. Dit zijn labels die je aan een bericht hangt, zodat ze gevonden kunnen worden op trefwoord. Regelmatig zoek ik op bepaalde hashtags (zoals SharePoint, .Net, Java of in dit geval BPM) om te kijken wat er zoal over wordt gezegd. Dit kan automatisch met diverse applicaties en levert soms interessante resultaten op. Het leidt niet altijd tot geschikte kandidaten, maar deze maand hebben mijn inspanningen op Twitter weer eens wortel geschoten: volgende maand gaat de kandidaat bij de klant op gesprek. Na zijn afstuderen zou hij meteen met een mooie traineeship kunnen starten.

Om collega’s uit de branche een idee te geven van hoe social recruitment kan verlopen heb ik hieronder de conversatie met de kandidaat weergegeven. Het begon met deze tweet van de kandidaat:

 

Tweet BPM


Ik reageerde op deze tweets, lees de plaatjes van onder naar boven om het chronologisch te houden:

 

Twitter Recruitment Conversatie deel 1

 

De kandidaat is bij ons op kantoor geweest voor een gesprek en meteen ingepland bij de klant. Vanaf mijn persoonlijke Twitter account stel ik hem hiervan op de hoogte. Je zou het gek kunnen vinden dat ik dit via mijn privé account doe, maar zo bouw je juist een band met een kandidaat op, omdat het persoonlijker is dan via een bedrijfsaccount:

 

Prive tweet conversatie 2


Conclusie

Het is natuurlijk nog even afwachten hoe dit afloopt. De kandidaat kan pas in de zomer starten en het eerste gesprek is in april, maar het eerste resultaat is binnen; hij gaat op gesprek bij de klant. To be continued dus…

 

De grote vraag is natuurlijk: is het de tijd waard om te investeren in social recruitment? Mijns inziens is het antwoord “JA”. Je moet alleen wel goed weten hoe je deze media in zet binnen je bedrijf en binnen je branche. Het zal even duren voordat je een status hebt opgebouwd in social media land, maar het is zeker de moeite waard! Volgende maand een stuk over recruitment 2.0 en Facebook.

 

PS: Volg ons ook op Twitter voor nieuwe vacatures en interessant nieuws op het gebied van ICT.

Rinse Tulp is vestigingsmanager van CN IT op het hoofdkantoor in Hoofddorp. CN IT is een zusteronderneming van StudentenWerk en richt zich specifiek op de werving en selectie van starters en Young professionals in de IT-branche.



Headlines nieuwsbrief april

Reacties

16-05-2011

Sietske Roelinga:

Hallo Rinse, Mooi artikel, dank hiervoor!

13-04-2011

Martijn Bloksma:

Leuk artikel! Ik wilde op een soortgelijke manier laten zien hoe werven via Twitter in zn werk gaat. Maar nu ga ik geen moeite meer doen en dit artikel doorsturen naar mijn collega recruiters! Dank!

29-03-2011

albert:

Leuk artikel!

22-03-2011

Rinse Tulp:

Beste Jaap, Ik laat middels deze blog zien dat werven via twitter mogelijk is. Het kost inderdaad veel investering qua tijd voordat het rendement oplevert, maar mijns inziens is het zeker de moeite (en investering) waard! Ik Twitter (prive) nu ruim 2 jaar en ben er behoorlijk behendig in inmiddels. Wij halen er regelmatig business uit, zowel qua klanten als qua kandidaten!

21-03-2011

Jaap van Duren:

Allemaal heel leuk in theorie, maar in de praktijk kost dit natuurlijk veelste veel tijd en dus geld om mensen op deze manier te werven!

07-03-2011

Ton van Houten:

Goed geschreven!

Plaats jouw reactie