Intranet 2.0: De nieuwe manier van intern communiceren

Door Karlijn Fiesler op 31-01-2011 1 reactie | 4517 views

De meeste organisaties gebruiken het bekende intranet als intern communicatieplatform. Maar met de opkomst van social media en tegelijkertijd De Nieuwe Werknemer is het niet onverstandig om eens met een frisse blik naar je interne communicatie te kijken.

 

Een goed voorbeeld van de gewoonten van De Nieuwe Werknemer maakt KPN duidelijk met de film De Wereld van Sam. Vooral het willen samenwerken en delen komt hierin duidelijk naar voren.


 

Social media als effectenbestrijder van ontgroening en vergrijzing?

Volgens expert Jane McConell zorgt een sociaal intranet voor beter geïnformeerde medewerkers, hogere betrokkenheid en effectievere kennisdeling. In deze effecten schuilen wellicht ook voordelen voor bedrijven die aan de onderkant kampen met het tekort aan hoogopgeleide jongeren door ontgroening en aan de bovenkant met het verlies aan kennis binnen de organisatie door vergrijzing.

 

Door intern gebruik van social media laat een bedrijf zien dat het open staat voor sociaal samenwerken en Het Nieuwe Werken. De nieuwe generatie werknemers, die opgegroeid is met het gebruik van internet en het online delen van informatie, voelt zich meer aangetrokken tot een werkgever die zich heeft ingericht op de nieuwe manier van communiceren.

 

Ook biedt het een mogelijkheid om gemakkelijker informatie uit te wisselen met collega’s. Omdat sociaal wordt gecombineerd met zakelijk, is de drempel om te communiceren, reageren of ideeën te delen veel lager geworden. Kennis wordt gemakkelijker opgeslagen en gedeeld. Het zou een brug kunnen slaan tussen jong en oud, waarbij kennis op een interactieve manier kan worden overgedragen.

 

Wat vinden managers van intranet 2.0?

Wilco Turnhout, ondernemer en adviseur op het gebied van interne communicatie, publiceerde deze week een interessante infographic over de 8 belangrijkste argumenten voor managers om te kiezen voor een interne social mediastrategie.

Het vinden van collega’s en verbinden van expertise stond met 92% bovenaan.

 

Klik op onderstaand plaatje voor de volledige afbeelding



Headlines nieuwsbrief januari:

Reacties

31-01-2011

Bart Schrooten:

Het implementeren van een sociaal intranet vergt een mentaliteitsverandering. Niet elke organisatie is klaar hiervoor. Nu sociale media nog een hype status heeft binnen grote organisaties gaat met op zoek naar manieren om nieuwe oplossingen in te zetten. Dit om niet achter te blijven bij de laatste ontwikkelingen. Men gaat dus vaak een probleem zoeken voor de oplossing ipv anders om. Mijn advies aan organisaties is, denk heel goed na welk specifiek probleem een werknemer heeft (in het delen van kennis bijvoorbeeld) en welke gerichte oplossing hier bij past. Bart Schrooten http://www.lumoresearch.com

Plaats jouw reactie