Het gebakken-lucht-complex van social media

Door Karlijn Fiesler op 25-01-2011 1 reactie | 3179 views

Social media is een hype. Zo. Dat heb ik gezegd. Heerlijk, de kans dat ik nu twitterend Nederland over me heen krijg is groot. Hoe KAN ik dit zeggen? Social media een hype, iedereen weet toch dat Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn met de dag groeien? Iedereen weet toch dat marketing acties tegenwoordig viral moeten zijn, dat werkgevers een Facebookpagina moeten hebben als ze de generatie Y willen binnenhalen en e-recruitment is het toch helemaal voor de werkgever 2.0?

 

NOT.

Het spijt me. Social media gaat je bedrijf niet van de ondergang redden. Je vergrijsde personeelbestand wordt niet groener, alleen maar omdat je leuke vacatures deelt op Twitter. Ook niet omdat al je werknemers op LinkedIn zitten en jouw bedrijf net een prachtige bedrijfsfilm op het profiel heeft gezet. Social media zijn tools die je kunt inzetten ter ondersteuning van je marketing- en communicatiestrategie. Maar niet meer dan dat.

 

Goeroes
Sinds ik op Twitter zit heb ik het aantal zelfbenoemde social media goeroes dagelijks zien toenemen. Het is big business. Het is magic-marketing en wie het onder de knie heeft komt gouden bergen toe. Maar het is voor veel gevestigde bedrijven geen gemakkelijke kost. Hoe krijg je volgers, likes, hoe wordt je content gedeeld en zorg je dat er over je gepraat wordt? Alleen ‘echte’ goeroes hebben hier een antwoord op. Big business, zoals ik al zei.

 

To be or not be
Maar nu komt het geheim dat ik ga verklappen. Je kunt als bedrijf nog zo goed worden in het gebruik van social media, als je niet de moeite waard bent dan wordt je niet gehoord. Of gedeeld. Of geliked. De allergrootste ontwikkeling, die het afgelopen decennium heeft plaatsgevonden sinds de opkomst van social media, is namelijk niet de nieuwe manier van communiceren, maar de nieuwe manier van zijn. Persoonlijk, authentiek, transparant, eerlijk, gepassioneerd. Intrinsieke waarden, die uit het hart van het bedrijf moeten komen en middels het juiste management de gehele organisatie moeten bezielen. Vind daar eerst maar eens een goeroe voor. Ik ken er één.

 

Authenticiteit
Pas als een organisatie zich die waarden heeft eigen gemaakt, kan ze er een nieuwe marketing- en communicatie strategie op bouwen. En pas daarna kan ze social media gaan inzetten. Hell, je kunt er zelfs een stagiair op zetten, zo lang je deze maar goed begeleid. Maar als deze intrinsieke waarden niet omarmd worden binnen het bedrijf, of slechts beperkt tot die ene community manager, dan kun je er tien social media goeroes opzetten: het gaat je veel kosten en je krijgt er niets voor terug. Het gebakken lucht complex. Die schaarse Millennial die jij op het oog had prikt er namelijk toch wel doorheen. En als er een ding is waar Millennials nog meer van houden dan van Facebook, dan is het wel authenticiteit. Gebakken lucht? Ze zijn niet van gisteren…

 

Dit artikel is geschreven voor Recruitment Matters. Bekijk hier het oorspronkelijke artikel en alle reacties.

Reacties

31-01-2011

Kees van de Prim:

Hoi Karlijn, helemaal met je eens, al dat gepraat over SM alsof het nergens anders meer over gaat. mooi artikel.

Plaats jouw reactie