Sollicitatie bij een Baby Boomer: 5 tips voor succes

Door Marije van Haarlem op 06-10-2010 2 reacties | 5363 views

Komende maandagochtend heb je een sollicitatiegesprek geregeld. Je bent in elk geval door de telefoongesprekken heen gekomen om dat te regelen. Probleem is alleen dat de persoon aan de andere kant van de lijn ook iemand uit jouw jonge generatie was, Generatie Y. Als je vervolgens in je nette kloffie het kantoor binnenwandelt kom je van een koude kermis thuis. Een rasechte, keiharde Baby Boomer recruiter grijnst je toe, en je weet het: Die baan krijg je nooit.

 

Maar ik ben toch enthousiast, goed opgeleid en flexibel? - Doet er niet toe, de ruggengraat van een bedrijf bestaat uit zijn loyale harde werkers die al jaren in dienst zijn, geen wispelturige tieners.  Het is de taak van elke HR-medewerker om de beste persoon te vinden voor een baan, en tenzij jij een perkamentrol tevoren schijnt met daarop 30 jaar aan werkervaring kunnen ze je bij binnenkomst al gelijk de deur wijzen.

 

Het toekomstbeeld van de samenwerking tussen de jonge Generatie Y en de oudere Generatie X lijkt somber. Maar geen zorgen, met onderstaande tips kom je net zover als de gemiddelde Baby Boomer.

 

1.  Wees geen watje

De HR-medewerker die je ondervraagd is niet je valkuil, maar de overige kandidaten die als bloedhonden achter dezelfde functie aanzitten. Mening man laat zich intimideren en dat is precies wat de interviewer wil: je onderuit zien gaan om je vervolgens af te strepen van het lijstje.

 

Een goede instelling is het halve werk. Wees ervan overtuigd dat jij dit spelletje gaat winnen. Beeld jezelf in als de volgende Bill Gates, glimlach alsof je er zeker van bent dat je die baan in de pocket hebt en overtuig jezelf dat het hele gesprek er niet eens toe doet. Het kan arrogant overkomen,  maar driekwart van de interviewers trapt in je mooie performance als jij dat zelf ook doet. Vergelijk het op persoonlijke en sportieve vlakken: als je maar hard genoeg schreeuwt dat je heus wel de marathon uit gaat rennen, geloof je het zelf ook nog.

 

2. Ken je concurrenten

Dan hebben we het niet over mensen leren kennen onder het genot van een bak thee,  maar een poging om je medekandidaten in te schatten. Zij kunnen variëren van studerende / afgestudeerde Generatie Y soortgenoten tot de werkloze Generatie X met een lap geschiedenis en genoeg ervaring om de interviewer te imponeren. Daarnaast kan je ook rekenen op Baby Boomers die weer aan het werk willen.

 

Afhankelijk van de functie waar je naar solliciteert, probeer grofweg in te schatten met welke generaties je te maken hebt. Zo zit er bijvoorbeeld in de sector Sociale Media / PR / Sales driekwart Generatie Y en het overige kwart verdeeld zich met Generatie X en Baby Boomers.

 

Je hebt hierbij de keuze tussen de “Ik ben de beste van de Generatie Y” en de “I’m gonna rock your Socks off”-aanpak. Laat zien dat je de beste bent van al je Generatie Y concurrenten, of overdonder de HR-medewerker dusdanig van je kunsten dat hij totaal vergeet dat je überhaupt in het rijtje onervaren enthousiastelingen zit.

 

3. Verkoop jezelf

Nooit geleerd om spullen aan te smeren? Geen probleem. Jezelf leren verkopen (niet in de letterlijke betekenis) is hetzelfde als iemand wijsmaken dat je met paddenstoelen verkoudheid kan genezen. Het draait allemaal om geloofwaardigheid. Wat maakt jou anders dan de rest?

 

Niet dat je 2 jaar als een trouwe Lassie bij een onbelangrijk bedrijf hebt gewerkt, maar het feit dat je resultaten kan tonen. Wellicht heb je statistieken om aan te tonen dat het bezoekersaantal op de bedrijfswebsite drastisch is gestegen sinds jij over de PR ging. Misschien heb jij wel goud in handen als stem van de iPhone generatie, of toon je initiatief met het luchtkussenbedrijf dat je eigenhandig hebt opgezet.

 

Je kan het zo gek mogelijk niet bedenken. Hou simpelweg in je achterhoofd dat jij.nl het de belangrijkste is om te verkopen in dat cruciale uur.

 

4. Kleed je naar de functie

“Vanzelfsprekend!” – hoor ik je denken. Absoluut, maar verbazingwekkend genoeg zijn er zat sollicitanten die denken dat de combinatie van een geweldig grote mond en een muffig T-shirt, spijkerbroek en slechte adem een succesverhaal zijn. Een uitnodiging over de telefoon die je hebt gevoerd in je ochtendjas zegt nog niet dat je met alleen gladde praatjes je gesprek doorkomt.

 

Geschikte sollicitatiekleding

 

Echte Boomers hechten nou eenmaal waarde aan de echte ‘kantoorbikkel’. Met hogere functies mag je dus denken aan een net pak, stropdas of voor de vrouwen een rok met acceptabele lengte en een blouse. Voor de functies waar je volledige carrière niet van afhangt zijn  een overhemd en beige pantalon een goed begin.

 

Ook al passen deze dingen niet bij jouw stijl, wees er niet te luchtig over. Die stropdas in combinatie met een stel All-Stars kan zomaar het einde van je gesprek betekenen.

 

5.  Overtref de verwachtingen

Tot het moment dat je bij je sollicitatie aankomt heb je je scheel gestaard op je iPhone om zoveel mogelijk kennis te vergaren van je toekomstige stage/werkbedrijf. Informatie opzoeken kan vrijwel elk persoon met de mogelijkheid om te lezen en schrijven. Het is een vereiste, maar uniek maakt het je niet.

 

Analyseer het bedrijf: wat zijn de belangrijkste concurrenten? Is er een link tussen mij en het bedrijf? Als je deze antwoorden gevonden hebt, kun je met behulp van een grafiek, geschreven analyse of marketing plan bevestigen dat jouw bedrevenheid, ervaring en passie het bedrijf ten bate is.

 

Het onverwachtse deel:  je vertelt de recruiter in de woorden “ik heb de vrijheid genomen om een analyse te maken van de sterke en zwakke punten van de concurrentie...”

 

Met deze ludieke en innovatieve actie laat je zien dat je zelfvertrouwen en passie hebt. En het belangrijkste: het vermogen om de verwachtingen te boven te gaan.

 

Volg deze 5 tips bij je volgende sollicitatiegesprek. Noteer de veranderingen in je aanpak en vertel hoe de Baby Boomer recruiter reageert. We zijn benieuwd naar jouw succesverhaal!

Reacties

04-04-2011

Michel:

Social media zal zeker steeds belangrijker worden. Let dus op wat je er allemaal op plaatst.

11-10-2010

studenten:

De social media wordt steeds groter en dat is leuk

Plaats jouw reactie