Mobile recruitment: Waarom de Ipad het wint van de smartphone

Door Kevin Prak op 21-09-2010 5 reacties | 14245 views

Rekruterend Nederland is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden in hun zoektocht naar die ene perfecte kandidaat. Veel organisaties zoeken nog steeds op de ouderwetse manier en maken enkel en alleen gebruik van jobboards. Een manier wat op zich prima kan werken maar het is helaas te weinig vernieuwend, innoverend en daarnaast trekken we allemaal aan diezelfde ene kandidaat. Voor de kandidaat wordt het er overigens ook niet makkelijker op. De echte bedrijven worden er nauwelijks gevonden, het zijn vooral de intermediairs die de jobboards domineren.

 

De meer innovatieve organisaties verleggen hun grenzen naar social media en proberen  middels interactie en persoonlijke benadering de juiste kandidaat te bewegen. Kan ook erg goed werken maar tegelijkertijd ook als opdringerig en als niet prettig worden ervaren. Vooral als de persoon in kwestie hier niet specifiek om gevraagd heeft.

 

De toekomst van mobiel recruitment

Dankzij de komst van smartphones is mobiel internet sterk in opkomst. En met de hype die nu aan het ontstaan is op het gebied van tablet computers, zoals de iPad, zal mobiel internet alleen nog maar terrein gaan winnen. De vraag is dan ook: Hoe ziet de toekomst van mobiel recruitment er uit?

 

Verschillende vacature Apps voor de smartphones zijn reeds uitgebracht (zowel vertical search engines, apps van corporates en uitzenders) maar feitelijk komen ze allemaal op hetzelfde neer. Je kunt zoeken in een bepaalde omgeving en straal en de resultaten daarvan krijg je in een lijst gepresenteerd. Desgewenst kun je een sollicitatie versturen of een terugbelactie achterlaten. Allemaal vrij basic en het voegt voor de werkzoeker weinig extra’s toe.

 

Ik ben bang dat voor mobiel recruitment op smartphones geen grote toekomst is weg gelegd. Het probleem is het kleine invoerscherm en het gemis aan goede, duidelijke interactie met de werkzoeker.

 

De opkomst van de Ipad

Ik voorspel dat de tablet computer behoorlijk terrein gaan winnen de komende jaren en dan is er voor mobiel recruitment genoeg mogelijkheid om zich te ontwikkelen en te groeien. Neem nu de applicatie Flipboard voor de iPad (uitleg op youtube). Een applicatie waarbij je eigen Twitter-, en Facebook feeds automatisch op chronologische wijze en op een rijke manier in een digitaal magazine worden gepresenteerd. Desgewenst kun je als gebruiker zelf websites toevoegen en de voor jou interessante content eruit filteren. Bijvoorbeeld websites die tips en tricks geven bij het sollicitatieproces.

 

flipboard

 

Op deze manier kan een werkzoekende zijn sociale netwerk heel direct inzetten op zoek naar nieuwe vacatures. De werkzoekende volgt die recruiters, bedrijven, jobboards en eventueel 'werken bij' websites  die voor hem of haar interessant zijn. De vacatures en informatie die in het digitale magazine voorbij komen zijn natuurlijk gericht op de  wensen en voorkeuren van de werkzoeker. Zo zal een JAVA programmeur alleen gerichte vacatures voorbij zien komen als hij recruiters volgt van IT bedrijven of IT recruiters. Een ander voordeel is dat de drempel om te reageren heel klein is. Je kunt namelijk direct een bericht sturen naar de recruiter, de vacature 'liken' op Facebook, retweeten of doorsturen naar bekenden.

 

Een platform voor de werkzoekende

Het is lastig voor een werkzoekende om die ene mooie vacature te vinden. Veel bedrijven laten de vacaturesites links liggen en weer anderen verspreiden de vacature alleen via Social Media en de eigen corporate website. Een kandidaat weet vaak zelf ook niet waar te starten bij een zoektocht naar een baan en begint meestal maar gewoon bij Google. Maar in dit geval is Google niet heilig, want het zijn slechts de organisaties die hoog inzetten op goede SEO en Addwords programma's die naar voren komen.

 

Er is dus een gemis aan een platform voor de werkzoekende. Flipboard is een mooi, maar vooral pril alternatief om werkzoeker en bedrijven dichter bij elkaar te brengen via Social Media waarbij de drempel om te reageren en communiceren erg laag is. Ik houd de ontwikkelingen met betrekking tot Flipboard nauwlettend in de gaten en wanneer dé grote bubbel van tablet computers daar is, ben ik er klaar voor!

 

Kevin Prak (@kevinrecruiter) is 32 jaar jong en is Socia(a)l Recruiter bij Klikwork ICT recruitment outtasking. Hij heeft een passie voor social media, recruitment en blogt op zijn eigen website www.kevinprak.nl

Reacties

05-10-2010

Nils de Kruijff:

We moeten niet vergeten dat het jaren heeft geduurd voordat de mobiel is geworden tot wat hij vandaag de dag is. Omdat de Ipad redelijk revolutionair is en tot op heden een one-of-a-kind moeten we afwachten en kijken wat de functies zijn over zo'n 2 jaar. Bij verschillende grote ICT bedrijven blijkt dit namelijk geen zakelijk alternatief!

28-09-2010

Nikki Bij 't Vuur:

Het zal ook een kwestie van tijd zijn voordat iedereen zijn Ipad altijd bij zich heeft (het 'mobieltjes-idee'). Ipads gaan met de tijd ook boeken vervangen, die zijn al te downloaden en makkelijk te lezen op het scherm. Houdt dus ook in dat je minder bagage meesjouwt en best bereid bent om de Ipad (van slechts 680 gram) mee te nemen.

28-09-2010

Kevin Prak:

@Bart-Jan Mee eens. Een Ipad heb je niet altijd bij je inderdaad! En het is ook waar dat een smartphone het niet "wint" van een tablet. Echter, er gaat een bubbel aankomen als het gaat om tablet-computers. As we speak; vandaag heeft bv. RIM (Blackberry) hun tablet gepresenteerd. Samsung en KNO hebben hun modellen ook al aangekondigd. Het gaat snel nu... Het is een kwestie van tijd. Geef het twee tot drie jaar maar de tablets gaan behoorlijk aan populariteit winnen. @Nikki Spijker op z'n kop. Een smartphone is te beperkt voor mobiel recruitment en dit komt onder andere door het kleine beeldscherm. Een tablet met bv. internetconnectie werkt veel sneller en gebruikersvriendelijker.

28-09-2010

Nikki Bij 't Vuur:

Mee eens. Denk dat de Smartphone het alleen aflegt tegen de Ipad (en laptops) voor achtergrondnieuws en grote verslagen. Maar internet, snel nieuws en mobiel recruitment zijn veel toegankelijker via de Smartphone.

28-09-2010

Bart-Jan van Wiggel:

Een Ipad heb je niet altijd bij je. Daarnaast is het aantal tablets een tiende van het aantal smartphones. Mijn voorspelling is dat desmartphone het wint van de tablet.

Plaats jouw reactie