Studenten laten zich niet verleiden door baangaranties: Generatie Y gaat voor kwaliteit en inhoud

Door Karlijn Fiesler op 15-09-2010 0 reacties | 2671 views

 

Een maand geleden schreven we in het Generatie Y nieuwsoverzicht (3e artikel) over de Foto Academie die nieuwe eerstejaars een baangarantie wil aanbieden:  Heb je binnen twee jaar nog steeds geen baan als fotograaf, dan krijg je je collegegeld terug.

 

Hieraan zaten uiteraard nog wat voorwaarden in kleine lettertjes verbonden, maar de intentie was duidelijk:  Wil je fotografie studeren maar weet je nog niet waar? Kom dan naar onze school, wij zijn zo goed dat we je zelfs een baan zwart op wit durven garanderen. Of ze hiermee meer studenten hebben binnengehaald is mij niet duidelijk, maar het was in elk geval een – vooralsnog – geslaagde gratis PR actie.  

 

Concurrentiestrijd

Elk jaar barst onder de verschillende hogescholen en universiteiten vanaf mei de concurrentiestrijd om nieuwe eerstejaars los. Schoolverlaters hebben inmiddels hun studiekeuze bepaald maar op welke onderwijsinstelling ze deze gaan volgen staat nog niet altijd vast. Voor veel scholen een gouden kans, want hoe meer studenten ze werven, hoe meer geld er in het laatje komt.

 

Een systeem dat overigens niet altijd ten goede komt aan de onderwijskwaliteit, zo bleek deze zomer toen een Haarlemse student van de hogeschool InHolland uit de school klapte over geheime afstudeerroutes waarmee studenten met minimale inspanning hun diploma konden ‘scoren’.

 

Maar de vraag is: in hoeverre laten de jongeren van tegenwoordig  zich leiden door oppervlakkige verkoopacties die uiteindelijk het verloop van hun ontwikkeling en carrièrepad moeten gaan bepalen? Zullen studenten zich bij de keuze voor een onderwijsinstelling laten beïnvloeden door financiële beloftes?

 

Studenten gaan voor kwaliteit

In de afgelopen twee weken hebben we dit onderzocht middels een onderzoekspoll. En – gelukkig – kunnen we uit de resultaten van dit onderzoek concluderen dat jongeren zich nauwelijks laten leiden door secundaire voorwaarden.  65% van de 850 ondervraagden vindt het belangrijk dat het vakkenpakket dat bij de studie hoort  goed aansluit bij zijn of haar ambitie. Ruim 20% vindt goede referenties van een school belangrijk. Pas daarna wordt gekeken naar locatie, 11% kiest voor een school die dichtbij huis ligt. Helemaal onbelangrijk is waar je vrienden naar school gaan. Slechts 4 studenten gaven aan dat ze hierop hun schoolkeuze baseren.

 

Enigszins is dit toch een bevredigend resultaat, maar ook weer niet geheel onverwacht. Meerdere studies onder de generaties Y en Einstein hebben al aan getoond dat deze jongeren goed nadenken over hun toekomst en wat ze willen. Zo bleek eerder dit jaar uit onderzoek dat scholieren hun beroepskeuze maken op basis van het salaris dat er verdiend kan worden. Er wordt vooruitgedacht, afgewogen, nagedacht: Commerciële acties brengen deze jongeren niet van hun pad.

Reacties

Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste die een reactie plaatst?

Plaats jouw reactie