Newsroom

Persberichten

StudentenWerk steunt Mirjam Sterk bij aanpak jeugdwerkloosheid

20-11-2013

 

StudentenWerk steunt Mirjam Sterk bij de aanpak van jeugdwerkloosheid. Van 20 november tot en met 5 januari wil Mirjam Sterk met de campagne ‘Piekwerk’ zo veel mogelijk bedrijven overtuigen om jongeren in te zetten tijdens de drukke eindejaarsperiode. StudentenWerk, de grootste jongerenspecialist van de Nederlandse uitzendbranche, wil de kracht van jong talent bij een zo’n breed mogelijk werkgeverspubliek over de bühne brengen.

 

Elk werk telt

In de eindejaarsperiode hebben veel bedrijven extra mensen nodig. In de horeca, de winkels en in distributiecentra is sprake van een piek in de werklast. Ook in de klantcontactbranche staan de telefoons roodgloeiend. Dit ‘piekwerk’ is een ideale kans voor jongeren om extra werkervaring op te doen. “Elk werk telt. Ook met tijdelijk werk doen jongeren relevante ervaring op waarmee zij hun baankans voor de toekomst vergroten”, aldus Bram Bosveld, oprichter en eigenaar van StudentenWerk.

 

Brede aanpak

StudentenWerk is nauw betrokken bij Piekwerk van het SterkTeam van Mirjam Sterk. “Wij zijn door StudentenWerk op het idee gebracht om jongeren te laten pieken met piekwerk, wij als SterkTeam jagen de actie verder aan als matchmaker. De actie wordt breed opgepakt door de gemeenten, UWV, andere uitzendorganisaties, werkgevers en vakbonden”, aldus Mirjam Sterk, ambassadeur aanpak Jeugdwerkloosheid.

 

“Wij willen de positie van jongeren op de arbeidsmarkt versterken”

StudentenWerk blijft als partner van Piekwerk gewoon doen wat zij al dertien jaar lang doet: jongeren bemiddelen naar werk. “Wij willen onze kennis en expertise op dit punt inzetten om de positie van jongeren op de arbeidsmarkt te versterken”, zegt Bosveld, die tevens bestuurslid is van brancheorganisatie ABU. “Dat doen we in deze context door werkgevers te wijzen op de toegevoegde waarde van jongeren op de werkvloer. Grote namen als T-Mobile, Hunkemöller, Nuevo, NS Stations, SNT en Cendris zien deze waarde al, zij werpen zich op als voortrekker voor Piekwerk.”

 

Online platform voor werkgevers en werkzoekenden

StudentenWerk biedt deze voorbeeldwerkgevers met Elk Werk Telt een platform. Andere werkgevers kunnen zich hier aanmelden voor Piekwerk. Bosveld: “Wij hopen dat velen hun goede voorbeeld volgen. De tekenen dat de economie weer gaat aantrekken zijn er. De vraag blijft wat werkgevers zullen doen als zij meer financiële ruimte krijgen. Door samen te werken met Piekwerk kunnen werkgevers die normaliter niet aan jongeren denken, alvast kennismaken met deze doelgroep, die zo ontzettend belangrijk is voor de toekomst.”

 

Tijdelijk project met oog voor de toekomst

Piekwerk is tijdelijk, maar niet eenmalig. Ook in de lente en de zomer zijn in veel branches extra handjes nodig. Elke tijd in het jaar biedt weer nieuwe kansen. “Die focus op de toekomst is belangrijk”, aldus Bram Bosveld. “Alles wat een jongere aan extra ervaring meebrengt naast het diploma, verstevigt z’n positie bij een sollicitatie. Daarom willen we jongeren, naast werkervaring, ook kennis bieden. Bijvoorbeeld in de vorm van cursussen en trainingen waarmee ze leren zich beter te presenteren gedurende het sollicitatieproces. Wij zijn momenteel in overleg met verschillende opleiders om te kijken hoe wij jonge werkzoekenden verder kunnen helpen met gerichte kennis.”

 

Over StudentenWerk

StudentenWerk, opgericht in 2000, maakte als een van de eerste uitzendbureaus online solliciteren mogelijk. StudentenWerk zette de ‘e’ in e-recruitment met haar geavanceerde online recruitmentsysteem, dat supersnelle werving en selectie mogelijk maakt. Inmiddels is StudentenWerk met 25 vestigingen en een database van ruim 1,1 miljoen jongeren Nederlands grootste uitzendbureau voor studenten, starters en young professionals. Ook in het buitenland is StudentenWerk actief, onder de naam StudentJob. StudentenWerk won in 2013 de titels Flexspecialist van het Jaar, Best Managed Company en Leading Online Entrepreneur of the Year (LOEY).

 

Share me!