Newsroom

Persberichten

Jonge uitzendkrachten slaan slaatje uit decemberdrukte

29-11-2012

Jonge uitzendkrachten slaan slaatje uit decemberdrukte

 

Drie kwart jongeren werkt extra in december

 

Hoofddorp,  29 november 2012 –  Jonge uitzendkrachten slaan graag een slaatje uit de dure decembermaand. December betekent topdrukte voor onder meer de horeca en de retailbranche. 73% van de jongeren grijpt deze drukte aan als gelegenheid om extra te werken. Zij profiteren van de hogere uurtarieven tijdens de feestdagen, laten zich vaker inroosteren of draaien overuren tijdens hun kerstvakantie. Dat blijkt uit onderzoek van uitzendbureau StudentenWerk onder 771 jongeren tussen de 17 en 35 jaar.

 

Grafiek werkgedrag jongeren

 

Jongeren werken graag op lastige tijden

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren graag willen werken op tijdstippen die voor arbeidskrachten in hogere leeftijdscategorieën ‘lastig’ zijn, zoals tijdens de kerstvakantie (21%) en tijdens de feestdagen (20%). “Onze kandidaten zijn ambitieus en ondernemend; als zij daarvoor goed beloond worden, staan zij graag op Eerste Kerstdag achter de bar. Ze zijn ook flexibel door hun gezinssituatie, meestal zijn er nog geen kinderen waar op gelet moet worden”, verklaart Hugo de Koning, commercieel directeur van StudentenWerk.

 

Vooral mannen draaien nachtdiensten

15% van de jongeren is van plan te werken op de piekdagen rond de feestdagen. Anderen werken extra op koopzondagen (5%) of tijdens nachtdiensten (3%). Opmerkelijk is dat vooral de nachtdiensten vooral bij de mannen populair zijn (91%), terwijl op koopzondagen meer door vrouwen gewerkt wordt (67%). Ook jongeren moeten in december diep in de buidel tasten. Daarom laat een op de tien zich deze maand 4 tot 8 uur per week vaker inroosteren  om alle cadeautjes te kunnen betalen.

 

Vrijwilligerswerk niet populair

De filantropische kerstgedachte lijkt niet echt te leven bij de respondenten; slechts 2% doet deze maand aan vrijwilligerswerk. 11% moet in december zo hard studeren dat er geen tijd is voor een bijbaan. Dit betreft vooral de hbo- en wo-studenten (39%).  Daarnaast zijn er ook veel jongeren die in december gewoon genieten van hun vrijheid: 14% doet lekker helemaal niets. Deze geluksvogels zijn voornamelijk scholieren of mbo’ers (72%).  

 

Over StudentenWerk

StudentenWerk is het grootste uitzendbureau van Nederland voor studenten, starters en young professionals. StudentenWerk werd in 1999 opgericht als internetbedrijf en maakte als eerste online solliciteren mogelijk. Inmiddels is StudentenWerk met meer dan 25 vestigingen en een database van ruim 1 miljoen jongeren het grootste studentenuitzendbureau van Nederland. StudentenWerk voert maandelijks onderzoeken uit om haar doelgroep, generatie Y, nog beter te leren kennen. Dit jaar won StudentenWerk de titels Flexspecialist van het Jaar en Best Managed Company van 2012.

 

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sonja Hartgring, pr-adviseur StudentenWerk, via

06-14313990 of s.hartgring@studentenwerk.nl.

Share me!