Newsroom

Heading

Student gebruikt liefst Google in zoektocht naar vakantiebaan

27-03-2012

Vacaturebanken komen op tweede plaats

Deze lente gaan studenten weer massaal op zoek naar een vakantiebaan. Populairste zoekmiddel in 2012: Google. Zo blijkt uit een onderzoek van StudentenWerk onder bijna 500 hoogopgeleide studenten. Hiermee laat de zoekmachine van het WWW de vacaturebanken en uitzendbureaus achter zich.

 

Netwerken is populairder dan binnenlopen bij uitzendbureau

17% van de jongeren zoekt vooral in Google naar zijn volgende zomerbaantje en de bekendere banensites komen met 14% op de tweede plaats. Opvallend is dat het inzetten van je vrienden- en kennissennetwerk op de derde plaats staat, boven het binnenlopen bij het uitzendbureau of bij een bedrijf. Deze zijn, met respectievelijk 9% en 7%, het minst populair.

Bij de zoektocht naar een vakantiebaantje worden ook steeds vaker alle zeilen bijgezet, zo blijkt verder uit het onderzoek. Bijna de helft (42%) spreidt zijn kansen met de inzet van alle vijf middelen.

 

onderzoek studenten werkzoeken

 

Vacatures optimaliseren voor zoekmachines

Wat betekent de uitkomst van dit onderzoek nu voor de werkgever? De meerderheid van de hoogopgeleide studenten gebruikt Google bij het zoeken naar een vakantiebaan. Het gebruik van banensites komt op de tweede plek. Wat beide zoekmethodes gemeen hebben is de noodzaak voor de juiste keywords in een vacaturetekst. Door het gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt u namelijk door het grootste deel van de doelgroep gevonden.

 

Of uw vacature nu terecht komt op uw eigen wervingsite, of die van een vacaturebank, waar het om gaat is dat Google u kunt vinden. En als Google het kan, dan kan uw doelgroep het ook en bent u weer een stapje dichter bij een zorgeloze zomer.

Share me!