Kenmerken generatie Y

Generatie Y wordt ook wel de Millenniumgeneratie of Googlegeneratie genoemd en omvat de groep mensen die geboren is tussen circa 1976 en 1994. Y is opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed. Kenmerkend is de vertroetelende aandacht die ze kreeg van haar opvoeders. Het gevolg daarvan is een zelfverzekerde, optimistische generatie die gewend is haar zin te krijgen.

 

Een veeleisende werknemer

De leden van generatie Y zijn veeleisend. Ze werken in eerste instantie voor het geld maar hechten daarnaast sterk aan uitdaging, sfeer en waardering. Dit maakt het lastig hen te werven. Maar nog veel belangrijker is dat werkgevers zich meer dan ooit tevoren moeten richten op het vasthouden van hun werknemers. Want generatie Y is snel teleurgesteld en continu latent werkzoekend. Van de reeds werkende jongeren blijkt meer dan de helft al twee tot vijf werkgevers te hebben gehad. Hieronder treft u de belangrijkste eigenschappen van Y, waarmee u als werkgever te maken krijgt.

 

Online communiceren is een tweede natuur
Generatie Y kan niet zonder internet. De jongeren zijn opgegroeid tijdens de opkomst van Google en inmiddels heeft het web 2.0 ervoor gezorgd dat we leven in een 24/7 informatiemaatschappij. Er wordt inmiddels al gewaarschuwd voor infobesitas, maar gelukkig is Y hier wel tegen opgewassen: multitasken is haar tweede natuur. Y is gewend aan snelle communicatie en doet dit het liefst via sms of sociale netwerken.

 

Uw werknemer is ook een merk
Het imago is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Waar vroeger alleen de klas of sportvereniging zag wat iemand typeerde, ziet nu de hele wereld van welke muziek je houdt, wat je vaste stamkroeg is en wat je favoriete drankje is. Door middel van social media wordt het steeds gemakkelijker om jezelf als een persoonlijk merk neer te zetten. Personal branding gebeurt soms zonder dat ze het zelf in de gaten hebben, maar voor jongeren is het een unieke manier om zichzelf op de arbeidsmarkt te zetten.

 

Is uw organisatie wel authentiek genoeg?

Het internet en met name de opkomst van social media kanalen hebben ervoor gezorgd dat transparantie steeds belangrijker wordt. En hiermee wordt het ook steeds belangrijker dat je ‘echt’ bent. Want wat heeft personal branding nu voor zin, als je niet jezelf bent? Generatie Y wil authentiek zijn en verwacht dit ook van haar werkgever. Zij ziet haar werkgever dan ook het liefst als een persoonlijkheid in plaats van als een merk. En die persoonlijkheid moet als het even kan ook nog bij haar eigen merkwaarden aansluiten.

 

Autoriteit moet je verdienen

Omdat generatie Y in authenticiteit en persoonlijkheid gelooft, is het ook niet gek dat ze steeds minder een duidelijke lijn trekt tussen werk en privé. Ze zijn te allen tijde zichzelf, zowel op de werkvloer als thuis. Dit betekent dat ze zichzelf niet snel in een pak zullen hijsen voor een sollicitatiegesprek: “Ze moeten me nemen zoals ik ben, want het gaat om de inhoud”. Y hecht daarom ook vrij weinig aan traditionele autoriteit. Autoriteit krijgt iemand pas als hij zich inhoudelijk heeft bewezen.

 

Zingeving is een primaire behoefte

Opgegroeid in een tijd van bloeiende economie en weinig oorlog, heeft generatie Y de ruimte gehad om vooral secundaire levensbehoeften te ontwikkelen. Zo is een gezonde work/life balance van groot belang. Hard werken is belangrijk, maar het moet wel leuk blijven. Salaris is niet altijd meer prioriteit bij vinden van een baan; sfeer, collega’s en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling is minstens zo belangrijk. Ook hechten jongeren meer dan ooit waarde aan een maatschappelijke betrokkenheid en ecologisch verantwoord leven.

 

Het gaat om wát je doet, niet om wanneer je het doet

Generatie Y werkt hard, maar stelt haar vrijheid bijzonder op prijs. Inmiddels is gebleken dat veel jongeren uitblinken in multitasken en dat werk en privé bij hen vaak door elkaar loopt. Om die reden is het voor hun niet meer dan logisch dan dat ze worden afgerekend op hun prestaties en niet op hun 9 tot 5-mentaliteit. Dit is het principe waarop het Nieuwe Werken is gebaseerd: Flexibiliteit. Vertel Y niet dat ze op het werk niet privé mag mailen of Facebooken, want dan is ze snel vertrokken.


Meer informatie?
Stuur mij de StudentenWerk brochure

*
*
*

Wij zullen op werkdagen binnen 24 uur contact met u opnemen om uw adresgegevens te verifiëren.