Wie blogt, wordt gevonden: 4 SEO voordelen van bloggen

Door Karlijn Fiesler op 28-02-2011 4 reacties | 4388 views

Dat bloggen goed is voor je website is niet nieuw. Toch zijn nog veel organisaties hier niet genoeg van op de hoogte. Een blog wordt vaak beschouwd als tijdrovend, iets voor erbij, terwijl het je merk en je website op meerdere manieren positief kan ondersteunen.

 

Content marketing, het publiceren van relevante artikelen, recensies, filmpjes en presentaties, is onderdeel van social media marketing en tegenwoordig dé manier om aan je doelgroep te laten zien dat je een autoriteit in je branche bent. Om die reden is StudentenWerk ooit haar blog gestart.

 

Hiernaast wordt de waarde van je social medianetwerk pas echt optimaal als je hierop eigen content kunt publiceren. Want wat is het nut van Twitter, als je eigenlijk niets origineels te melden hebt?

 

Maar het bijhouden van een blog biedt nog meer voordelen. Bloggen kan je namelijk helpen aan een hogere positie in de zoekresultaten van Google. SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is perfect toe te passen op je weblog. Een blog heeft een dynamiek waar Google gek op is.

 

De vier grootste SEO voordelen van een weblog

Er wordt veel geschreven over de voor- en nadelen van een corporate weblog. Hieronder hebben we de 4 belangrijkste SEO voordelen voor je op een rij gezet, met dank aan netters.nl.

 

1) Fresh content voordeel

Google heeft een voorkeur voor blogs. Waarom? Omdat je voldoet aan een aantal belangrijke eisen van Google:

 

    * Meerwaarde voor bezoekers;

    * Veel en goede content;

    * Regelmatig nieuwe content die zoekmachines graag oppikken (pingen);

    * Actuele en nieuwswaardige content;

    * User generated content door bezoekers die reageren op je blog.

 

2) Versterken van je website door een blog

Dit is misschien wel één van de meest onderschatte voordelen van een blog. SEO experts omarmen een blog. Juist door te gaan bloggen kan je een reeds bestaande website versterken met de aanwezige content op je blog. Dit is een enorm krachtig SEO instrument. Met een blog kan je heel doelgericht met themagerelateerde content en geoptimaliseerde anchorteksten andere pagina’s op je website versterken.

 

3) Linkbuilding gaat gemakkelijker

Hoe meer externe sites een link naar je blog of site plaatsen, hoe hoger je positie bij Google. Belangrijk om te weten is dat websites ook nog eens door Google beoordeeld worden op kwaliteit. De zoekmachine heeft hiervoor zijn eigen regels, maar  onthoud dat hoe hoger een site scoort, hoe hoger de autoriteit van de site is. Voor linkbuilding is dit belangrijk om te weten, want een site met een hoge autoriteit kan bij het plaatsen van een link naar jouw blog hiermee je positie op Google positief beïnvloeden.

 

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel op de afdeling online marketing. Maar hoe krijg je een link geplaatst op een andere website? Doordat blogs meestal goede content bevatten verzamelen ze vaak al op een natuurlijke manier backlinks. Wanneer je een blog niet te commercieel maakt, is het linkbuilden eenvoudiger om de volgende redenen:

 

    * je hebt meer ruilmiddelen (content schrijven voor anderen in ruil voor een backlink);

    * je kunt inspelen op de actualiteit wat linkjes kan opleveren;

    * door je artikelen door te plaatsen naar social bookmarksites kan je linkjes vergaren;

    * er zijn veel sites waar je een blog kan promoten;

    * de gunningfactor onder bloggers en bij een blog is veel hoger dan bij commerciële websites.

 

4) Gedeelde content komt terug in de Google resultaten

Sinds een jaar kan de ranking van je artikel in Google ook afhangen van de populariteit. Dit gebeurt met Google social search. Hoe meer het gedeeld wordt via social media kanalen als bv Twitter, hoe hoger de ranking. Dit betekent dat goede content in combinatie met het gebruik van social media marketing een zeer gunstige invloed heeft op je Google positie.

 

Deze maand lanceerde Google overigens een update van social search. De retweets, aanbevelingen en blogposts van je digitale ‘vrienden’ kunnen nu ook terecht komen in de Google zoekresultaten, mits je ingelogd bij Google bent. Met andere woorden: Hoe vaker je link gedeeld wordt, hoe sneller deze in zoekresultaten naar boven komt.


 

Headlines nieuwsbrief februari:

Marketing & Communicatie

Reacties

Ik ben ook van plan om mijn site: www.surrealisme-haanstra.nl te bloggen! Any experience?

Rob Haanstra 03-10-2012

Hoi Linkbuilder, nou wij dus ;-) En jouw site/bedrijf leent zich heel goed voor een weblog. Zeker doen!

Karlijn 21-03-2012

Mijn site www.delinkbuilder.nl wil ook gaan bloggen maar wie heeft er goede ervaringen mee??

De Linkbuilder 20-03-2012

Dank je wel voor deze post. Ik zal eens bekijken wat een blog voor mijn website kan betekenen.

Roy van Dijk 15-03-2011

Plaats jouw reactie